انجمن علمی جامعه‌شناسی دانشگاه تهران

محفل فکری دانشجویان جامعه‌شناسی دانشگاه تهران

پنج شنبه ، ۲ آذر ۱۳۹۶
معرفی برنامه‌ها
صوت برنامه‌ها
آرشیو
نشریه سره
آرشیو

نمایشگاه هنر مردمی خاورمیانه و شمال افریقا

انجمن علمی جامعه‌شناسی دانشگاه تهران برگزار می‌کند:

هنر مردمی خاورمیانه و شمال افریقا: یک نمایش عمومی (دیوارنگاری و موسیقی)

۳۰ بهمن تا ۷ اسفند ۱۳۹۵

دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران، لابی تالار ابن‌خلدون

پیام الفرعی، خواننده‌ی فلسطینی-اردنی به نمایشگاه «هنر مردمی در خاورمیانه و شمال آفریقا»:

موسیقی من با مردم جهان عربی، و به طور عام، با جهان سخن می‌گوید، و ایده‌های من را درباره‌ی این‌که در این جهان به کدام سو می‌توانیم حرکت کنیم با دیگران به اشتراک می‌گذارد. دوست دارم یقین داشته باشم که مردمی که به موسیقیِ من گوش می‌دهند، به مرزها، ملیت‌ها و رنگ‌ها نگاه نکنند، و بدانند که دین قرار است ما را متحد کند و نه متفرق. از این‌که صدایم به گوش خواهران و برادرانم در ایران می‌رسد، احساس غرور می‌کنم.

پیامِ Keizer، دیوارنگار مصری برای نمایشگاهِ «هنر مردمی در خاورمیانه و شمال آفریقا»:

هنر خیابانی یک خلاقیت جمعی ناخودآگاه است. این هنر یک بیان هماهنگ جهانی است که در مقام یک رسانه‌ی بدیل و ظرفیتی برای القای تغییرات اجتماعی و سیاسی مورد استفاده قرار می‌گیرد، آن هم از خلال بهره‌گیری از فضای عمومی به عنوان صورتی از به پرسش کشیدن واقعیت و فضای شهری که در آن زندگی می‌کنیم. هنر خیابانی وسیله‌ای است برای برقراری گفتگو میان هنرمند و توده‌ها به دموکراتیک‌ترین شکل، چرا که مشاهده‌ کننده حق آن را دارد که اثر هنری را پاک کند. این عمل در واقعیت اولین مرحله‌ی تغییر است، چرا که تنها از طریق گفتگویی بصری، کشمکش، القای شک و برانگیختن ایده‌ها و به چالش کشیدن کلیشه‌ها جهش به درون فضایی ناشناخته اتفاق می‌افتد. بنا به این فلسفه، من خود را بیشتر یک فعال می‌دانم تا یک هنرمند. به صورت کلی، هنر خیابانی من شامل استعاره‌ها . نمادهای کدگذاری‌شده و درونی‌ای است که در ذهن مردم با چیزهایی چون کلیشه‌ها، ارزش‌ها، مقولات و شور و حال موجود و غیره ارتباط پیدا می‌کنند. در همین زمان، هنر خیابانی میتواند روایت‌های موجود را تغییر دهد یا از نو شکل بدهد. تفسیرهای نمادهای موجود همگون نیستند، و قابل مذاکره‌اند. در این معنا، تفسیرها از حدود کنترل هنرمند خیابانی فراتر می‌روند. نمادها ثابت نیستند، بلکه از نوعی سیالیت برخوردارند و معنای آنها می‌تواند در مکان و زمان تغییر کند. بنابراین آنچه در مصر مشاهده می‌شود حتی درون خود مصر معانی مختلفی دارد، و همین موضوع درباره‌ی آثاری که در کشورهای دیگر مشاهده و تفسیر می‌گردند صادق است.

گزارش نشریه الکترونیکی Cairoscene از برنامه «هنر مردمی خاورمیانه و شمال آفریقا: یک نمایش عمومی»:

http://www.cairoscene.com/ArtsAndCulture/Egyptian-Graffiti-Artist-Ahmed-Gaber-Nemo-to-Display-Work-in-Iran


ارسال دیدگاه جدید


به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.