انجمن علمی جامعه‌شناسی دانشگاه تهران

محفل فکری دانشجویان جامعه‌شناسی دانشگاه تهران

دوشنبه ، ۳ مهر ۱۳۹۶
معرفی برنامه‌ها
صوت برنامه‌ها
آرشیو
نشریه سره
آرشیو

موضوعات و مسائلی را که می‌توان با گروه جامعه‌شناسی در میان گذاشت از این قرارند:

 

اول. مسائل کلی گروه

الف. عدم ارتباط منظم و تعریف‌شده با دانشجویان و نهادهای دانشجویی (به ویژه انجمن علمی جامعه‌شناسی) جهت انتقال مسائل، مطالبات، انتقادها و پیشنهادها به گروه

ب. عدم پاسخگویی گروه به مطالبات و انتقادهای طرح‌شده‌ی دانشجویان

ج. اطلاع‌رسانی ضعیف از مصوبات گروه و بعضاً بی‌خبری محض دانشجویان از تصمیمات اتخاذشده

د. عدم خلاقیت و پویایی گروه در تعریف درس‌های جدید و تجدیدنظر در برنامه‌های درسی موجود

ه. انحصاری‌شدن ارائه‌ی پاره‌ای از دروس توسط برخی از اساتید با وجود آمادگی و اشتیاق دیگر اساتید به ارائه‌ی همان درس با کیفیتی مطلوب‌تر و مباحثی به‌روزتر و جذاب‌تر

و. فقدان فضای رقابت علمی میان اساتید و سلب حق انتخاب دانشجویان به واسطه‌ی ارائه‌‌ی اکثر دروس صرفاً با یک استاد

ز. ارائه‌ی بیش از اندازه‌‌ی دروس توسط برخی اساتید و در برابر، ارائه‌ی دروس بسیار محدود توسط برخی اساتید دیگر

ک. دافعه‌ی گروه نسبت به دعوت از اساتید مهمان از دیگر رشته‌ها، دیگر دانشکده‌ها و دیگر دانشگاه‌ها در زمینه‌ی دروس یا موضوعاتی که هیچیک از اساتید گروه تخصص یا تسلط لازم در آن را ندارند.

گ. غیاب مناسبات حرفه‌ای میان اساتید گروه و فقدان احترام متقابل میان آنها و در عوض، دامن‌زدنِ گاه و بیگاه به تنش‌ها به واسطه‌ی انتقال اختلافات و کدورت‌های فی‌مابین به فضای کلاس و سخن‌گفتن از کارنامه‌ی اساتید همکار در غیاب‌شان

 

دوم. شیوه‌ی اداره‌ی کلاس و تدریس اساتید

الف.  فقدان ارزیابی کیفیت آموزشی اساتید و بی‌توجهی به سنجش رضایت عمومی دانشجویان از شیوه‌ی تدریس آنها

ب. ارائه‌ی ضعیف و مسئله‌دار برخی از دروس توسط برخی از اساتید و بازدهی ناچیز کلاس برای دانشجویان

ج. محتوای تکراری، غیرخلاقانه‌ و به‌روزنشده‌ی بسیاری از دروس به واسطه‌‌ی جزوه‌محوری بسیاری از اساتید

د. فقدان اخلاق حرفه‌ای نزد برخی از اساتید (جدیت در تدریس، اجتناب از کم‌کاری، انضباط زمانی، حُسن رفتار با دانشجو، به‌روزبودن علمی و پیگیری مجدانه‌ی موضوعِ مورد تدریس در سطح اجتماع علمیِ ملی و جهانی، تسلط کافی بر مباحث درس مربوطه، دخالت‌ندادن گرایش‌های سیاسی دانشجویان در ارزیابی علمی آنها، جلب مشارکت و فعالیت دانشجویان در روند کلاس و…)

ه. عدم التزام برخی از اساتید به ارائه‌ی طرح درس و پیشبرد خلق‌الساعه‌ی کلاس‌

و. پیشبرد تک‌گویانه‌ی اغلب کلا‌س‌ها به واسطه‌ی دافعه‌ی اساتید از درگرفتن دیالوگ انتقادی میان استاد و دانشجو

ز. غیاب نسبت منطقی میان دروس پیش‌نیاز و اصلی یا دروس مرتبط با هم (مثل نظریه‌های جامعه‌شناسی ۱ و ۲ یا روش تحقیق ۱ و ۲ و غیره)


ارسال دیدگاه جدید


به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.