انجمن علمی جامعه‌شناسی دانشگاه تهران

محفل فکری دانشجویان جامعه‌شناسی دانشگاه تهران

شنبه ، ۳۰ دی ۱۳۹۶
معرفی برنامه‌ها
صوت برنامه‌ها
آرشیو
نشریه سره
آرشیو

درس هایی از جامعه شناسی پی یر بوردیو

پوشیدن ردای پیامبر جامعه شناسی به معنای دعویِ یافتن راه حل هایی برای مسائل اجتماعی است که ضرورتا راه حل هایی جانعه شناختی نیستند.

پرسش های متعددی که جامعه شناس باید مورد بررسی قرار دهد از بیرون بر او تحمیل می شوند. اغلب، جامعه شناس باید مورد بررسی قرار دهد از بیرون بر او تحمیل می شوند. اغلب، جامعه شناس امیدوار است تا راه حل عمده ترین مسائل اجتماعی در سال های پایانی سده بیستم از جمله جنایت ، الکلیسم، مسائل مربوط به حاشیه نشینی، ادغام مهاجران یا محرومیت را بیابد. اما این مسائل «موضوع هایی جامعه شناختی» نیستند.

در این راستا، اگر جامعه شناس اجازه بدهد که موضوع بررسی به او تحمیل شود با این خطر مواجه می شود که مطالعاتی را انجام بدهد که به او ردای یک متخصص مسائل اجتماعی را بپوشانند  و به او نقشی در مبارزات سیاسی می دهند تا نوعی شبه هشدار علمی به عاملان اجتماعی بدهد که نفع شان برساختنِ واقعیت اجتماعی به منزله مسئله اجتماعی بوده است. از این رو، حرفه ای شدنِ جامعه شناسی جامعه شناسان را به سفارش دهندگانِ مطالعاتِ جامعه شناختی که عمدتا بنگاه های تولیدی خصوصی یا عمومی هستند، به ویژه سازمان های گوناگون دولتی، وابسته کرده است.

بنابراین هنوز خطر تحمیل مسائل و حتی چارچوب های مفهومی وجود دارد. در این راستا، جامعه شناس باید به دلیل خطرات تبدیل شدن به پیامبر تسلیم خواست اجتماعی نشود.

هر جامعه شناسی باید در خود با پیامبر اجتماعی که مردم از او می خواهند به آن تبدیل شود مبارزه کند … جامعه شناسی پیامبرانه به طور طبیعی منطقی را دارد که عقل سلیم تبیین های خود را بر اساس آن انجام می دهد، و این هنگامی است که این جامعه شناسی به همین بسنده می کند که اشتباها پاسخ های جامعه شناسیِ خود انگیخته برای پرسش های موجود را که تجربه ی مشترک به صورت پراکنده با آن ها روبرو می شود نظام مند کند: تمامی تبیین های ساده، تبیین های ساده لوحانه و دارای ماهیت های ساده دائما توسط جامعه شناسان پیامبر مآب تکرار می شوند به گونه ای که پدیده آشنایی مانند تلویزیون را اصل تبیینیِ «تغییرات جهانی» قلمداد می کنند.

منبع:بون ویتز، پاتریس ، (۱۳۹۰)درس هایی از جامعه شناسی پی یر بوردیو ،ترجمه جهانگیر جهانگیری، تهران: نشر آگه


برچسب ها

ارسال دیدگاه جدید


به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.